Konsekwencje braku kolagenu w organizmie

brak kolagenu infografikaKolagen[1] zwykle kojarzy się nam wyłącznie ze stanem i kondycją skóry oraz procesem starzenia się organizmu ludzkiego. Jednak warto wiedzieć, że kolagen jest ważny także z wielu innych powodów. Wpływa nie tylko na naszą urodę i hamowanie procesów starzenia się!

Działanie kolagenu.

Kolagen jest elementem budulcowym tkanki łącznej, która z kolei stanowi jeden z podstawowych składników skóry, ścięgien, kości, stawów, czy też rogówki gałki ocznej. Budujące organy włókna kolagenowe są przy tym bardzo rozciągliwe i wytrzymałe, pełniąc dzięki temu wiele niezwykle ważnych funkcji[2].

Najbardziej znana jest rola kolagenu w utrzymaniu odpowiedniego napięcia i nawilżenia powłok skórnych. Dzięki niemu dochodzi też do zdrowej odnowy komórek skórnych. Włókna kolagenowe stanowią również ważną ochronę dla narządów wewnętrznych (np. wątroba, żołądek, jelita, nerki) i przytrzymują je we właściwym położeniu (np. krezka jelitowa). Pomagają również w normalnym funkcjonowaniu układu kostno-szkieletowego, a szczególnie stawów, dbając o produkcję mazi stawowej oraz budując chrząstki stawowe i utrzymując ich elastyczność oraz twardość. Kolagen pełni ważną rolę także w kwestiach odpornościowych, bowiem hamuje skutecznie rozwój bakterii chorobotwórczych i komórek nowotworowych oraz szkodliwe działanie toksyn[3].

Konsekwencje braku kolagenu w organizmie.

brak kolagenu infografika

Organizm ludzki włókna i komórki kolagenowe wytwarza w sposób samodzielny. Regularna odbudowa i wymiana kolagenu zachodzi w niezachwiany sposób u osób młodych i zdrowych, a potem wraz z wiekiem coraz bardziej zwalnia. Na dodatek z czasem w naszym organizmie zaczyna też coraz bardziej brakować miedzi oraz Witami A, C i E, bo słabiej je przyswajamy, co jeszcze bardziej może pogłębiać zła i niezdrowa dieta. Tymczasem to właśnie te substancje działają stymulująco i wspomagają odnowę włókien kolagenowych. Naukowcy odkryli, że po 26. roku życia, organizm ludzki powoli traci zdolność odbudowy włókien kolagenowych[3].

Co ciekawe, nie tylko starzenie się jest jednak przyczyną ogólnego zmniejszania się ilości kolagenu w naszym organizmie. Jak się bowiem okazuje z godnie z najnowszymi doniesieniami naukowymi, na włókna kolagenowe niszcząco działają także niektóre choroby oraz co zadziwiające – również wzmożona aktywność fizyczna. Oczywiście włókna i komórki kolagenowe ulegają też naturalnej śmierci komórkowej, czyli tzw. apoptozie, która spotyka stare i zużywające się twory komórkowe organizmów żywych[4].

Niszczenie, degradacja i coraz wolniejsze odtwarzanie się (odbudowa) kolagenu, stają się z czasem nieuchronną przyczyną powstawania coraz głębszych zmarszczek, rozstępów, cellulitu oraz nadmiernego wypadania i pogarszania się kondycji włosów. Szkodliwy wpływ na skórę potęgują dodatkowo inne czynniki, jak np. promieniowanie słoneczne oraz toksyny i wolne rodniki, a także zanieczyszczenia środowiskowe[5]. W konsekwencji wszystko to powoduje pogłębianie się zmarszczek, skóra traci jędrność i elastyczność, a cellulit pojawia się wtedy bez względu na to, czy jesteśmy otyli, czy szczupli. Do tego dochodzą również zaburzenia ruchu, bóle i zesztywnienia stawów oraz problemy z kręgosłupem, a także pogorszenie odporności. Braki kolagenu sprzyjają pośrednio nawet możliwemu pojawianiu się ognisk nowotworowych w ludzkim ciele[2], [6]!

Czy można uzupełnić kolagen w ciele w sposób naturalny?

Collagencs

Niestety kolagen prawie w ogóle nie występuje w naszym pożywieniu. Można go pozyskać tylko z pokarmem zwierzecym, jednak i tak jest dla nas trudno przyswajalny. Możemy go jednak sobie dostarczyć za pośrednictwem odpowiednich suplementów diety[1]. Można na przykład przyjmować kolagen w postaci płynnej, który jest najszybciej wchłaniany przez nasz organizm. Regularne przyjmowanie takiej kolagenowej suplementacji szybko przynosi widoczne efekty. Kolagen można też uzupełniać korzystając z zabiegów medycyny estetycznej[7], [8]. Zdania są jednak podzielone co do tego, czy istnieje faktyczny związek pomiędzy spożywaniem kolagenu, a zdrowiem stawów. Przeciwny temu twierdzeniu jest m.in. Euroipejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA)[9].


Przypisy

  1. Kolagen – Collagenics na zmarszczki – https://eco-supplements.com/pl/zdrowie-i-uroda/zmarszczki/collagenics-powiedz-zmarszczkom-nie/
  2. Działanie kolagenu. Na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/jak-dziala-kolagen (dostęp: 28.08.2015 r.)
  3. Schoulders M.D., Raines R.T.: Collagen structure and stability. Annu Rev Biochem 78, s. 929-958, 2009.
  4. Batieczko S.A., Liedzjewirow A. M.: Kolagen – Nowa strategia zachowania zdrowia i przedłużenie młodości. Wyd. Hobbit Plus., 2009.
  5. Bowszyc-Dmochowska M.: Działanie promieniowania ultrafioletowego na skórę. Ostre i przewlekłe uszkodzenie posłoneczne. Homines Hominibus vol. 6, s. 29-42, 2010.
  6. Kolagen – strażnik zdrowia i młodości. Na stronie: http://www.doz.pl/czytelnia/a1207-Kolagen_8211_straznik_zdrowia_i_mlodosci (dostęp: 28.08.2015 r.)
  7. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H.: Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej. Estetol. Med. Kosmetol. 2(1), s. 14-20, 2012.
  8. Gauza M., Kubisz L., Przybylski J.: Właściwości preparatów kolagenowych ze skór ryb pozyskiwanych metodą kwaśnej hydratacji. Nowiny Lekarskie 79 (3), s. 157-162, 1010.
  9. Zadbaj o Sawy: kolagen i żelatyna nie działają. Na stronie: http://veganworkout.org.pl/zadbaj-o-stawy-kolagen-i-zelatyna-nie-dzialaja/ (dostęp: 29.08.2015 r.)

Tagi      Kategorie  Kolagen

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *